🚚VRIJ EUROPA BESTELLINGEN > € 150

TOPACCESSOIRES VOOR DE JOU MOTORFIETS

🚚VRIJ ITALIË BESTELLINGEN > € 50

De nieuwe BMW R 1300 GS Adventure: een designflop?

La nuova BMW R 1300 GS Adventure: Un Flop di Design? - Endurrad

Paolo Migliori |

De nieuwe BMW R 1300 GS Adventure: een designflop?

De BMW R 1300 GS Adventure lijkt teleur te stellen met zijn controversiële ontwerp en lage laadvermogen, onvoldoende voor een enduro over lange afstanden.

Een controversieel ontwerp

BMW loopt altijd voorop op het gebied van design, maar niet al zijn creaties zijn met enthousiasme ontvangen. Modellen als de R 1200 ST, de R 1200 CL en de F 650 CS "Scarver" trokken gemengde reacties. Nu lijkt de nieuwe R 1300 GS Adventure dit verdeeldheidwekkende spoor te volgen.

Prestaties en marktstrategie

In het persbericht presenteert BMW de R 1300 GS Adventure als een echte ‘allrounder’, die elk terrein aankan, van woestijnen tot regenwouden tot de Himalaya, met passagiers en bagage op sleeptouw. Met een boxermotor die 149 Nm koppel en 145 pk levert, al bewezen op de R 1300 GS, zijn de verwachtingen hooggespannen. De tests onder extreme omstandigheden werden echter uitgevoerd zonder passagiers of bagage.

Beperkt laadvermogen

Met een leeggewicht van 269 kg is de R 1300 GS Avontuur hij kan slechts 216 kg extra vervoeren, inclusief een volle tank en uitrusting. Dit zou tot overbelastingssituaties kunnen leiden, een probleem dat ook bij het vorige model, de R 1250 GS Adventure, voorkwam.

Geavanceerde technologie: Automatische ASA

Een belangrijke technische innovatie is de ASA (Automatic Shift Assistant), die het gebruik van de koppelingshendel overbodig maakt, waardoor soepeler schakelen mogelijk is dan bij de vorige Quickshifter. Dit systeem is als optie verkrijgbaar.

Verbeterde vering en zithoogte

De R 1300 GS Adventure heeft een grotere veerweg, met 210 mm voor en 220 mm achter. De zithoogte varieert tussen 870 en 890 mm, maar kan dankzij het semi-actieve DSA-chassis met 30 mm worden verlaagd.

Innovaties met Radar

Een andere innovatie die BMW introduceert is de achterradar met Lane Departure en Collision Warning, die vanaf 2025 als optie verkrijgbaar is voor de basis-GS.

30 liter tank

De nieuwe aluminium tank van 30 liter vertegenwoordigt een onderscheidend element dat de meningen verdeelt. Ondanks het grotere volume biedt het een ondersteuningssysteem voor tassen en accessoires, waardoor de functionaliteit toeneemt.

Vier versies beschikbaar

De R 1300 GS Adventure wordt aangeboden in vier varianten:

  • Basis : vanaf 22.335 euro, met standaarduitrusting.
  • Trofee : vanaf 23.060 euro, met extra beschermingen en een kortere voorruit.
  • Drievoudig zwart : vanaf 23.120 euro, met comfortstoelen en extra accessoires.
  • Optie 719 Karakorum : vanaf 24.460 euro, met speciale lak en aluminium componenten.

De BMW R 1300 GS Adventure is onlangs op de motormarkt verschenen en heeft al tot verhitte discussies geleid onder liefhebbers en critici. De belangrijkste vraag die velen stellen is: is de nieuwe BMW R 1300 GS Adventure echt een designflop? Laten we de verschillende aspecten analyseren om ze beter te begrijpen.


Vanaf het begin stond BMW's GS-gamma synoniem voor innovatie, robuustheid en prestaties. Maar met de BMW R 1300 GS Adventure lijkt het Beierse merk te hebben gekozen voor een ontwerp waarover de meningen verdeeld zijn. Sommigen bekritiseren dat de lijnen te vierkant zijn en een minder harmonieuze esthetiek hebben in vergelijking met eerdere versies.Anderen waarderen echter de poging om het uiterlijk te moderniseren met behoud van de onderscheidende kenmerken van de GS-serie.


Een element van hevig debat betreft de nieuwe tank, die enerzijds een grotere capaciteit biedt, maar anderzijds visueel omvangrijk lijkt. Bovendien heeft het innovatieve TFT-display een dubbele kant: voor sommigen vertegenwoordigt het een kwalitatieve sprong in technologische termen en functionaliteit, maar voor anderen is het buitengewoon complex en niet erg intuïtief.


Naast design stelt de BMW R 1300 GS Adventure niet teleur op het gebied van prestaties. De 1300cc-motor biedt indrukwekkend vermogen en uitstekende handling, zowel op de weg als off-road. De esthetische kwestie lijkt echter de algemene mening over het hele pakket sterk te beïnvloeden.


We kunnen niet negeren dat de perceptie van design ook wordt beïnvloed door de persoonlijke verwachtingen en esthetische voorkeuren van motorrijders. Dus of de nieuwe BMW R 1300 GS Adventure een flop of een revolutie vertegenwoordigt, hangt sterk af van het individuele standpunt. Concluderend blijft de BMW R 1300 GS Adventure een motorfiets die uitstekende prestaties kan leveren, maar met een ontwerp waarover nog steeds wordt gediscussieerd.

Laat een reactie achter

Let op: commentaar moet vóór publicatie worden goedgekeurd.