De nieuwe BMW R 1300 GS is zojuist bij de dealers gearriveerd en we kunnen de eerste aangepaste versie van deze reis-enduro al zien: de R 1301, gemaakt door het Zwitserse team VTR Customs.
VTR-BMW R 1301 – 5-7 kilo lichter met een verkorte achterkant
VTR, de officiële BMW-dealer in de stad Schmerikon, gelegen aan de oevers van het Meer van Zürich, heeft internationale bekendheid verworven met zijn radicale BMW-motorfietsombouwingen. Begin 2024 presenteerde VTR Customs haar eerste project op basis van de nieuwe BMW R 1300 GS, omgedoopt tot R 1301.
Een compacter en lichtgewicht ontwerp
De R 1301 heeft een verkorte achterkant, die zich momenteel in de prototypefase bevindt, en die bij voldoende vraag in kleine aantallen geproduceerd zou kunnen worden. Het voorspatbord is ook ingekort en het totale gewicht van de motorfiets is met ongeveer 5 tot 7 pond verminderd, aldus Dani Weidmann van VTR Customs. Hoewel de gewichtsbesparing niet drastisch is, ligt de fiets dichter bij de grens van 500 pond. Vreemd genoeg heeft VTR de middenbok niet verwijderd, wat verder had kunnen bijdragen aan de gewichtsvermindering.
Op maat gemaakte accessoires en supersportbanden
De R 1301 is uitgerust met korte hendels en een kleine, getinte voorruit, verkrijgbaar als originele BMW accessoires. Gesmede aluminium wielen zijn een fabrieksoptie, terwijl de M9RR-supersportbanden van Metzeler zijn gekozen om uitstekende grip te garanderen, terwijl het 19-inch voorwiel behouden blijft, wat zorgt voor het typische GS-gedrag. Bovendien maken de mini Atto-richtingaanwijzers van Kellermann en de karakteristieke "X" van de LED-koplamp, nog opvallender gemaakt dankzij een gele film, de esthetiek van de fiets compleet.
"Attrapovic" en sportieve afwerkingen
Wat het uitlaatsysteem betreft, heeft VTR gekozen voor een zwart gepoedercoate roestvrijstalen demper, geïnspireerd op Akrapovic, maar met een ironische twist in de naam: "Attrapovic". De collectoren zijn bedekt met zwarte hittebestendige tape. De 1.300 cc boxermotor, met een vermogen van 145 pk en 149 Nm, behoeft geen bijzondere aanpassingen. Ten slotte is de R 1301 voorzien van sportieve BMW M-kleuren, met "M-Grey" tinten gemaakt door Freuler AG, en een op maat gemaakte stoel van Yves Knobel.
Een maatwerk van 40.000 euro
Daar BMW R 1300GS basic, met sportonderstel en gesmede aluminium wielen, heeft hij een prijs van 25.900 Zwitserse frank (zo'n 27.000 euro). De kosten voor de aanpassing van de R 1301 bedragen 15.000 Zwitserse frank (ongeveer 15.750 euro), wat de totale prijs van de motorfiets op 40.900 Zwitserse frank (ongeveer 43.000 euro) brengt. De prijs van de R 1301 is echter vastgesteld op 37.800 Zwitserse frank (ongeveer 40.000 euro), waardoor het een aantrekkelijk aanbod is. De productie van de R 1301-editie is niet beperkt en klanten kunnen kleurvariaties of andere aanpassingen aanvragen.
In februari 2024 presenteerde VTR Customs de eerste conversie op basis van de nieuwe BMW R 1300 GS, die een sportievere, compactere en lichtere versie bood. Met een prijs van ongeveer 40.000 euro vertegenwoordigt de R 1301 een unieke motorfiets, maar met de mogelijkheid van verder aangepaste varianten volgens de behoeften van de klant.
De BMW R 1300 GS, een van de iconische motorfietsen van het Duitse merk, staat op het punt een radicale transformatie te ondergaan.De nieuwe incarnatie, de R 1301 sportboxer, belooft technologische innovaties te brengen die hem nog onweerstaanbaarder zullen maken voor liefhebbers van tweewielers. Maar wat maakt de BMW R 1300 GS de R 1301 sportboxer zo bijzonder? Laten we het in detail ontdekken.
De overgang van de R 1300 GS naar de R 1301 sportboxer markeert een revolutie op het gebied van design en prestaties. De nieuwe motorfiets beschikt over een verbeterde motor, met een cilinderinhoud die het vermogen en de efficiëntie optimaliseert. Maar het is niet alleen een kwestie van cijfers: het frame is opnieuw bekeken om de aerodynamica en stabiliteit te verbeteren, waardoor de sportbokser ideaal is voor mensen die op zoek zijn naar sterke emoties en veiligheid op de weg. BMW heeft ook hard gewerkt om de allernieuwste technologieën te integreren, zoals nieuwe rijhulpsystemen en een ongekende digitale interface, die belooft om van elke reis een unieke en boeiende ervaring te maken.
Naast prestaties valt de BMW R 1300 GS, die de R 1301 sportboxer wordt, op door een esthetiek die elegantie en agressie combineert. Scherpe lijnen, hoogwaardige materialen en tot in het kleinste detail doordachte ergonomie maken deze motorfiets tot een waar meesterwerk op wielen. De combinatie van stijl en inhoud zorgt ervoor dat de BMW R 1300 GS de R 1301 sportboxer wordt, een winnende keuze voor veeleisende motorrijders.
Tenslotte is maatwerk een van de belangrijkste elementen van deze nieuwe motorfiets. BMW heeft een reeks accessoires en opties ontworpen waarmee gebruikers het voertuig aan hun specifieke behoeften kunnen aanpassen. Of u nu een verstokte avonturier bent of een liefhebber van comfort, u zult zeker de configuraties vinden die bij u passen. De BMW R 1300 GS die de R 1301 sportboxer wordt, is niet zomaar een motorfiets, maar een rijervaring op maat.
Concluderend betekent de transformatie van de BMW R 1300 GS in de R 1301 sportboxer een nieuw tijdperk voor het merk. Deze motorfiets combineert kracht, innovatie en stijl en is klaar om de harten van motorliefhebbers over de hele wereld te veroveren. Het enige dat overblijft is wachten, op het zadel stappen en genieten van elk moment op deze buitengewone machine. De BMW R 1300 GS die de R 1301 sportboxer wordt, is veel meer dan een simpele update: het is een sprong in de toekomst van twee wielen.