BMW ELEKTRISCHE MOTORFIETSEN: VERLIEZEN EN PATENTEN
BMW heeft sinds 2015 verschillende elektrische motorfietsen geïntroduceerd. Functionele teststudies, concepten en voertuigen. Bayerische Motoren Werke patenteerde zelfs het typische boxermotorontwerp van het merk voor het koelsysteem van een elektromotor. MOTORRAD toont de laatste ontwikkelingen.
BMW Motorrad heeft onlangs 11 nieuwe namen voor toekomstige modellen geregistreerd en beschermd. Na de lancering van de CE-modellen, gericht op elektrische scooters en stedelijke mobiliteitsconcepten zoals de BMW CE 02, richt het bedrijf zijn inspanningen nu op grotere elektrische motorfietsen, aangeduid met het acroniem "DC". De nieuwe namen zijn onder meer DC 01, DC 02, DC 03, DC 04, DC 05, DC 06, DC 07, DC 08 en DC 09, bedoeld voor motorfietsen, onderdelen en accessoires. In juni 2019 onthulde BMW het Vision DC Roadster-concept, waarmee de lijn voor elektrische motorfietsen werd geïntroduceerd, waarbij "DC" staat voor "gelijkstroom". Op dit moment zijn er geen aftermarket-accessoires beschikbaar voor deze nieuwe elektrische motorfietsen van BMW.
Modulair monocoque-chassis met geïntegreerde batterij
Eind december 2023 werd door BMW een nieuwe internationale patentaanvraag gepubliceerd voor een modulair monocoque chassis bedoeld voor elektrische motorfietsen. Dit frame bevat een centraal batterijcompartiment, gemaakt van koolstofvezelversterkt composietkunststof, zoals Kevlar. Er bestaat ook de mogelijkheid om hybride constructies te creëren met lichte metalen zoals aluminium of titanium, vooral op kritieke plaatsen zoals het balhoofd en de achterbrugsteun. Het modulaire ontwerp biedt de flexibiliteit om de wielophanging af te stemmen op het specifieke model, waardoor de kosten worden verlaagd en de productie wordt vereenvoudigd dankzij minder componenten.
Zou de DC 04 de eerste elektrische motorfiets van BMW kunnen zijn?
In maart 2023 doken patenttekeningen op die mogelijk verwijzen naar de DC 04, de eerste elektrische motorfiets van BMW. Dit nieuwe model lijkt gebaseerd te zijn op de BMW G 310 R, waarvan de versie met verbrandingsmotor 34 pk (25 kW) levert. De BMW DC 04 zal waarschijnlijk componenten gebruiken van de elektrische scooter CE 04, die al verkrijgbaar is vanaf 2022, maar met een reorganisatie van het accupakket en de motor om zich aan te passen aan het gebruik van motorfietsen. De elektromotor zou via een systeem van kegelwielen en een tandriem vermogen overbrengen naar het achterwiel, met een uitslag van 90 graden.
BMW Vision DC Roadster en de elektrische boxermotor
Het Vision DC Roadster-concept, geïntroduceerd in 2019, trok de aandacht vanwege zijn ontwerp geïnspireerd op de klassieke tweecilinder boxermotor, met een koelsysteem in de aangegeven "cilinders". Een patentaanvraag uit juni 2022 suggereert dat BMW deze richting verkent, met koelcilinders die rechtstreeks op de aandrijving zijn gemonteerd, met specifieke functies zoals warmte-uitwisseling of passieve koeling van elektronische componenten. Deze patenten bevinden zich echter nog in hun embryonale fase en laten geen definitieve conclusies toe.
100 kW BMW E-Power Roadster Concept
In december 2019 presenteerde BMW de E-Power Roadster Concept, een elektrische motorfiets die qua design minder visionair is dan de Vision DC Roadster, maar met een vermogen van 100 kW (136 pk) en een totaalgewicht van circa 300 kg. Desondanks heeft BMW de ontwikkeling van een krachtige elektrische motorfiets die klaar is voor serieproductie nog niet voltooid.Het DC-gamma, genummerd van 01 tot en met 09, suggereert echter dat er verschillende modellen in de pijplijn zitten, die zouden kunnen variëren tussen de Vision DC Roadster en de E-Power Roadster Concept.
E-roadster, e-tourer, e-avontuur?
De uitgebreide registratie van namen voor nieuwe modellen lijkt te wijzen op een langetermijnplanningsstrategie van BMW, waardoor de namen en technologieën worden beschermd tegen mogelijke claims van andere fabrikanten. In de toekomst zullen we waarschijnlijk modellen zien zoals de e-roadster, e-tourer en e-adventure bike. Ondertussen biedt de fotogalerij een kijkje in eerdere ontwikkelingen van elektrische motorfietsen van BMW.
BMW CE 04 en CE 02 voor stedelijke mobiliteit
De momenteel verkrijgbare BMW CE 04 werd in het voorjaar van 2022 gelanceerd als opvolger van de BMW C Evolution uit 2014. Vanaf 2024 krijgt hij gezelschap van de BMW CE 02, een "125 elektrisch" model met een vermogen van 11 kW (15 pk). , toegankelijk met een rijbewijs klasse A1 vanaf 16 jaar of met de verlenging van het autorijbewijs B196. Beide modellen zijn bedoeld voor stedelijke mobiliteit, ideaal voor korte ritten in grootstedelijke gebieden.
Productie van elektrische BMW-modellen bij TVS in India
BMW werkt samen met de Indiase partner TVS aan de ontwikkeling van toekomstige elektrische modellen. TVS produceert al de G 310-modellen voor BMW en startte in 2023 met de productie van de BMW CE 02, het eerste elektrische model in het assortiment.
De BMW DC 04 wil een belangrijke doorbraak zijn in de wereld van elektrische motorfietsen. Het bekende Duitse merk, bekend om zijn boxermotoren, zet met deze revolutionaire motorfiets een stap richting een groenere en duurzamere toekomst. Maar wat maakt de BMW DC 04 zo bijzonder ten opzichte van de traditionele elektrische boxer?
Laten we beginnen met het ontwerp. De BMW DC 04 behoudt de elegantie en innovatie die typerend zijn voor het merk, maar met een futuristisch tintje. Het aerodynamische chassis en de moderne lijnen springen niet alleen in het oog, maar bieden ook verbeterde aerodynamische efficiëntie. Deze verbetering kan zich vertalen in een groter batterijbereik, een cruciale factor voor degenen die een elektrische motorfiets gebruiken voor dagelijkse reizen.
Een ander onderscheidend kenmerk van de BMW DC 04 is zijn kracht. Uitgerust met een geavanceerde elektromotor, biedt de DC 04 prestaties die kunnen wedijveren met veel motorfietsen met interne verbranding. De onmiddellijke gasrespons en soepele vermogensafgifte zorgen voor een aangename en moeiteloze rit, waardoor het een uitstekende keuze is voor motorliefhebbers.
Maar het gaat niet alleen om prestaties. De BMW DC 04 is ook ontworpen met het oog op rijcomfort. Met ergonomische stoelen en geavanceerde vering wordt elke reis een comfortabele ervaring, zelfs over lange afstanden. Bovendien is de motorfiets uitgerust met intelligente technologieën die het rijden ondersteunen, zoals tractiecontrole en verschillende aanpasbare rijmodi.
De veiligheid is niet uit het oog verloren. De BMW DC 04 beschikt over een aantal geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, zoals het regeneratieve remsysteem dat niet alleen helpt energie te besparen, maar ook meer veiligheid biedt bij het remmen. Bovendien zorgen de goed zichtbare LED-verlichting ervoor dat de berijder altijd goed zichtbaar is voor andere weggebruikers.
Een aspect dat velen zullen waarderen is de ecologische duurzaamheid van de BMW DC 04. Omdat er geen directe uitstoot is, is deze motorfiets een milieuvriendelijkere optie dan zijn tegenhangers met interne verbranding. BMW heeft ook grote vooruitgang geboekt om ervoor te zorgen dat de productie en verwijdering van batterijen zo duurzaam mogelijk zijn.
Concluderend: de BMW DC 04 is niet zomaar een elektrische motorfiets; het is een voorloper van wat de toekomst van tweewielige mobiliteit zou kunnen zijn. Met een innovatief ontwerp, uitzonderlijke prestaties en een sterke focus op duurzaamheid zou de DC 04 echt een keerpunt kunnen betekenen in de markt voor elektrische motorfietsen. Bent u een motorliefhebber of gewoon iemand die op zoek is naar een milieuvriendelijkere manier van reizen, dan is de BMW DC 04 zeker uw aandacht waard.