GS: De geschiedenis van de Maxi Enduro
De
Het begon allemaal met de R80 G/S, het eerste model in de serie, waarbij 'G' stond voor Gelände (offroad) en 'S' voor Straße (weg). Dit model combineerde het beste van twee werelden en bood een veelzijdige motorfiets die niet alleen verharde wegen aankan, maar ook het ruigste terrein. De R80 G/S viel op door zijn gebruiksgemak, betrouwbaarheid en robuustheid en zette nieuwe normen voor
In de jaren negentig introduceerde
Met het nieuwe millennium kwam de R1200GS en vervolgens de R1250GS. Deze modellen waren uitgerust met grotere motoren, verbeterde ophangingen en geavanceerde elektronica, waaronder rijhulpsystemen zoals tractiecontrole en aanpasbare motorkaarten. Daar R1250GS introduceerde in het bijzonder het ShiftCam-systeem, dat het motorvermogen en de efficiëntie optimaliseert door de kleptiming te regelen.
Tegenwoordig is de
Kortom, de GS is niet zomaar een motorfiets, maar een levende legende die de essentie van vrijheid en avontuur op twee wielen vertegenwoordigt. Of u nu een veteraan op de weg bent of een nieuwe liefhebber, het ontdekken van de geschiedenis van de GS betekent dat u begrijpt waarom deze nog steeds de voorkeurskeuze is voor wie op zoek is naar compromisloze prestaties en de wens heeft om de wereld te verkennen.
Dit is er één overzicht van de geschiedenis en ontwikkeling van
Oorsprong in de jaren zeventig:
- Het ontwerp van de "GS" -serie begon eind jaren zeventig met de betrokkenheid van
BMW bij offroad-wedstrijden, zoals de "Six-Days". - De traditie van
BMW op het gebied van offroad-sport activiteiten gaat terug tot de jaren dertig.
- Het ontwerp van de "GS" -serie begon eind jaren zeventig met de betrokkenheid van
Sport ieve successen en ontwikkeling:- De overwinning in het Duitse offroadkampioenschap in 1979 vormde de aanzet voor de ontwikkeling van een homologeerbare serieversie op basis van wedstrijdervaring.
- De R 80 G/S, gelanceerd in 1980, was de eerste grote tweecilinder-
enduro en introduceerde een nieuwe sector van grote toer-enduro 's.
Populariteit en globetrotters:
- De R 80 G/S wordt al snel populair onder globetrotters dankzij zijn krachtreserves, comfort op lange afstanden en offroad-capaciteiten.
- Deelname aan evenementen zoals Parijs-Dakar en Afrikaanse rally's met opmerkelijke successen.
Bereikuitbreiding:
- In 1988 werd de R 100 GS gelanceerd, de
enduro met destijds de grootste cilinderinhoud op de wereldmarkt, waarmee een enorm commercieel succes werd behaald. - Latere modellen, zoals de R 1150 GS en R 1200 GS, blijven in veel landen de verkooplijsten domineren.
- In 1988 werd de R 100 GS gelanceerd, de
Innovaties en commerciële successen:
- In 1994 werden de GS-modellen met een motor met vier kleppen per cilinder een groot commercieel succes.
- In 2004 werd de R 1200 GS geïntroduceerd, gevolgd door de HP2
Enduro in 2005, een terugkeer naar het verleden met een bijzondere focus op offroad-rijden.
Nieuw tijdperk en specialisatie:
- In 2005 bereikte de R 1200 GS leiderschap in het segment van meer dan 750 cc en werd hij vijfde op de Italiaanse verkoopranglijst.
- In 2006 vertegenwoordigt de HP2
Enduro eensport ieve doorbraak met een specialistische benadering van ontwerp en techniek.
De geschiedenis laat zien hoe