🚚VRIJ EUROPA BESTELLINGEN > € 150

TOPACCESSOIRES VOOR DE JOU MOTORFIETS

🚚VRIJ ITALIË BESTELLINGEN > € 50

ENDUBLACK24

GS: De geschiedenis van de Maxi <tc>Enduro</tc>

GS: La Storia della Maxi Enduro Endurrad

Peppe Z |

GS: De geschiedenis van de Maxi Enduro

De BMW GS heeft het concept van een avontuurlijke motorfiets opnieuw gedefinieerd sinds de introductie in 1980. Met zijn revolutionaire ontwerp en immense technische mogelijkheden is de GS een icoon geworden in de wereld van enduro-motorfietsen. Maar wat is het verhaal achter deze tweewiellegende?

Het begon allemaal met de R80 G/S, het eerste model in de serie, waarbij 'G' stond voor Gelände (offroad) en 'S' voor Straße (weg). Dit model combineerde het beste van twee werelden en bood een veelzijdige motorfiets die niet alleen verharde wegen aankan, maar ook het ruigste terrein. De R80 G/S viel op door zijn gebruiksgemak, betrouwbaarheid en robuustheid en zette nieuwe normen voor enduro-ontworpen motorfietsen.

In de jaren negentig introduceerde BMW de R1100GS, gevolgd door de R1150GS, waarin de allernieuwste technologie van die tijd was verwerkt, waaronder ABS en de boxermotor met vier kleppen per cilinder. Deze innovaties markeerden een keerpunt voor het GS-assortiment, waardoor de fietsen niet alleen krachtiger, maar ook veiliger en betrouwbaarder werden. De combinatie van comfort en prestaties zorgde ervoor dat de populariteit van de GS exponentieel groeide.

Met het nieuwe millennium kwam de R1200GS en vervolgens de R1250GS. Deze modellen waren uitgerust met grotere motoren, verbeterde ophangingen en geavanceerde elektronica, waaronder rijhulpsystemen zoals tractiecontrole en aanpasbare motorkaarten. Daar R1250GS introduceerde in het bijzonder het ShiftCam-systeem, dat het motorvermogen en de efficiëntie optimaliseert door de kleptiming te regelen.

Tegenwoordig is de BMW GS nog steeds een referentiepunt in het maxi-endurosegment. De veelzijdigheid, technologische innovatie en historische reputatie van de GS trekken allerlei soorten avonturiers en motorrijders aan, van offroad-enthousiastelingen tot liefhebbers van langeafstandsreizen. Evenementen zoals rally's en uithoudingsraces blijven de dominante rol van de GS in de scene van avontuurlijke motorfietsen versterken.

Kortom, de GS is niet zomaar een motorfiets, maar een levende legende die de essentie van vrijheid en avontuur op twee wielen vertegenwoordigt. Of u nu een veteraan op de weg bent of een nieuwe liefhebber, het ontdekken van de geschiedenis van de GS betekent dat u begrijpt waarom deze nog steeds de voorkeurskeuze is voor wie op zoek is naar compromisloze prestaties en de wens heeft om de wereld te verkennen.

 

 

Dit is er één  overzicht van de geschiedenis en ontwikkeling van BMW's "GS" serie motorfietsen, met de nadruk op de offroad- en toerversies. Hier volgt een samenvatting van de belangrijkste fasen en modellen die in de tekst worden genoemd:

  1. Oorsprong in de jaren zeventig:

    • Het ontwerp van de "GS" -serie begon eind jaren zeventig met de betrokkenheid van BMW bij offroad-wedstrijden, zoals de "Six-Days".
    • De traditie van BMW op het gebied van offroad-sportactiviteiten gaat terug tot de jaren dertig.
  2. Sportieve successen en ontwikkeling:

    • De overwinning in het Duitse offroadkampioenschap in 1979 vormde de aanzet voor de ontwikkeling van een homologeerbare serieversie op basis van wedstrijdervaring.
    • De R 80 G/S, gelanceerd in 1980, was de eerste grote tweecilinder-enduro en introduceerde een nieuwe sector van grote toer-enduro's.
  3. Populariteit en globetrotters:

    • De R 80 G/S wordt al snel populair onder globetrotters dankzij zijn krachtreserves, comfort op lange afstanden en offroad-capaciteiten.
    • Deelname aan evenementen zoals Parijs-Dakar en Afrikaanse rally's met opmerkelijke successen.
  4. Bereikuitbreiding:

    • In 1988 werd de R 100 GS gelanceerd, de enduro met destijds de grootste cilinderinhoud op de wereldmarkt, waarmee een enorm commercieel succes werd behaald.
    • Latere modellen, zoals de R 1150 GS en R 1200 GS, blijven in veel landen de verkooplijsten domineren.
  5. Innovaties en commerciële successen:

    • In 1994 werden de GS-modellen met een motor met vier kleppen per cilinder een groot commercieel succes.
    • In 2004 werd de R 1200 GS geïntroduceerd, gevolgd door de HP2 Enduro in 2005, een terugkeer naar het verleden met een bijzondere focus op offroad-rijden.
  6. Nieuw tijdperk en specialisatie:

    • In 2005 bereikte de R 1200 GS leiderschap in het segment van meer dan 750 cc en werd hij vijfde op de Italiaanse verkoopranglijst.
    • In 2006 vertegenwoordigt de HP2 Enduro een sportieve doorbraak met een specialistische benadering van ontwerp en techniek.

De geschiedenis laat zien hoe BMW's GS-serie  is in de loop van de tijd geëvolueerd en is uitgegroeid tot een van de meest populaire en herkenbare series toer- en off-roadmotoren.