De nieuwe BMW R 1300 GS is sinds november 2023 te koop, vanaf 2024 volgen andere R 1300-modellen met de nieuwe boxermotor. MOTORRAD werpt een blik in de kristallen bol en laat ze nu zien: R 1300 R, R 1300 RS en R 1300 RT.
Oorspronkelijk duidde de letter "R" in de naam van BMW-motormodellen het woord "wiel" aan, in tegenstelling tot de vliegtuigmotoren die door het bedrijf werden geproduceerd. In de loop van de tijd is deze letter echter het symbool van Boxer-modellen geworden. Vanaf het najaar van 2023 heeft BMW besloten zijn assortiment diepgaand te innoveren en het nieuwe te introduceren BMW R 1300 GS en aanverwante accessoires eind 2023.
De nieuwe boxermotor van de BMW R 1300 GS
Op 28 september 2023, precies honderd jaar na de lancering van de eerste BMW, de R 32, onthulde het bedrijf in Berlijn de nieuwe R 1300 GS, een toermotorfiets van het enduro-type. De R 1300 GS is vanaf november 2023 op de markt en maakt indruk met een nieuwe boxermotor van 1.300 cc, die 145 pk (107 kW) kan leveren bij 7.750 tpm en een maximumkoppel van 149 Nm bij 6.500 tpm.
Ook arriveren de R 1300 R, R 1300 RS en R 1300 RT
De nieuwe Boxer 1300-motor blijft niet beperkt tot de GS, maar wordt ook geïmplementeerd in de R-, RS- en RT-modellen. Hoewel er nog geen spionagefoto's of lekken over deze releases zijn, heeft MOTORRAD, in samenwerking met ontwerper Kar Lee, gespeculeerd over hoe deze nieuwe modellen eruit zouden kunnen zien (zie afbeeldingengalerij hierboven).
De nieuwe BMW R 1300 RS
Laten we beginnen met de RS: BMW heeft dit model onlangs opnieuw bekeken en wijzigingen geïntroduceerd, waaronder led-dagrijverlichting, led-knipperlichten en nieuwe opties. Daartoe behoort onder meer de mogelijkheid om het hoge stuur te vervangen door een buisvormig stuur en te kiezen voor een eenzitsbank. De huidige versie van de RS zal waarschijnlijk tot het najaar van 2024 in productie blijven, terwijl de vernieuwde versie met de 1300-motor mogelijk pas in 2025 arriveert.
Nieuwe oplossingen voor het chassis
De evoluties rond de nieuwe 1300-motor brengen ook structurele innovaties in het chassis met zich mee. De R 1300 GS heeft een nieuw stalen hoofdframe met plaatstalen omhulsels en een vastgeschroefd aluminium achterframe. De R 1300 RS zou een soortgelijke aanpak kunnen volgen, met een omgekeerde telescopische vork in plaats van de Telelever, maar met behoud van de grote radiator aan de voorkant voor koeling.
Een sportiever tintje voor de RS
Je kunt van BMW verwachten dat hij de RS nog sportiever maakt dan voorheen. De frontverlichting zou geïntegreerd kunnen worden in een compactere kuip die dichter bij het frame past, zonder onnodige randen, waardoor de fiets een harmonischer en lichter uiterlijk krijgt. Het achterste deel, slanker en schuiner, zet op natuurlijke wijze de lijn van het aluminium frame voort, waardoor het totale gewicht wordt verminderd. Meer vermogen en minder gewicht: een ideale combinatie voor de nieuwe RS.
Nieuwe radarsystemen voor BMW
Ondanks de gewichtsbesparing blijft de technologie baanbrekend. De RS zal worden uitgerust met een breed scala aan assistentiesystemen, waaronder radar voor dodehoekmonitoring en adaptieve cruisecontrol. Deze apparaten worden discreet in de structuur van de motorfiets geïntegreerd, waardoor de veiligheid en het comfort tijdens het rijden worden gegarandeerd.
De nieuwe BMW R 1300 R
De R 1300 R zal ook profiteren van de nieuwe boxermotor, waarbij een grote waterradiator de voorste Telelever vervangt. De omgekeerde telescopische vork garandeert nog steeds uitstekende prestaties.Het ontwerp van de R zal een slankere en gespierder aluminium achterkant hebben, wat de kracht van zijn 145 pk benadrukt.
LED-koplamp en opnieuw ontworpen geluiddemper
Een kleine maar belangrijke verandering betreft de LED-koplampen, die compacter zullen zijn en in het vorkontwerp zullen worden geïntegreerd, waardoor de fiets visueel slanker wordt. Ook de geluiddemper wordt verkleind, gemaakt van roestvrij staal met vrijwel onzichtbare lasnaden, terwijl de functionaliteit voor dagelijks gebruik en reizen behouden blijft.
De nieuwe BMW R 1300 RT
De R 1300 RT wordt het topmodel voor toertochten, uitgerust met de nieuwe boxermotor en een versterkte chassisstructuur om hoge belastingen aan te kunnen. Hoewel stabiliteit een prioriteit blijft, biedt de RT superieure bescherming tegen weer en wind, dankzij een verbeterd aerodynamisch ontwerp.
Brandstofverbruik en technologische apparatuur
Het nieuwe aerodynamische ontwerp van de R 1300 RT zal het brandstofverbruik verminderen, waardoor de actieradius wordt vergroot tot ongeveer 600 kilometer met een tank van 25 liter. De RT zal ook beschikken over een geavanceerd verlichtingssysteem, stoelverwarming, een elektrisch verstelbare voorruit en een uitgebreid audiosysteem, met een connectiviteitsoplossing voor Android- en Apple-apparaten.
Beschikbaarheid van nieuwe modellen
BMW is van plan de R 1300 R, RS en RT in 2024 te lanceren, met de mogelijkheid om ze pas in 2025 op de markt te zien. Het wachten zal echter gerechtvaardigd worden door de beloofde verbeteringen door de nieuwe Boxer-motor en de structurele innovaties die dat zullen opleveren. het totale gewicht van motorfietsen verminderen.
De R 1300 GS zorgde al voor sensatie in de motorwereld, maar daar stopt BMW niet. Met de belofte van voortdurende innovaties en een streven naar uitmuntendheid heeft het Beierse bedrijf al aangekondigd dat er nog drie modellen zullen volgen op de R 1300 GS. Deze nieuwe modellen zullen het stokje overdragen van de kwaliteit en hoge prestaties waaraan BMW gewend is geraakt, maar met enkele innovatieve verrassingen die van elke reis een unieke ervaring zullen maken.
De eerste van drie verwachte nieuwe modellen van BMW zal een revolutie betekenen voor offroad-enthousiastelingen. Gebouwd om moeilijke circuits te beheersen, maar ook om een soepele rit op asfaltwegen te garanderen, zal hij veel kenmerken overnemen van het beproefde ontwerp van de R 1300 GS, waaronder de betrouwbaarheid en het vermogen van de boxermotor, die de legende van deze serie heeft gemaakt. Het zal echter nieuwe ophangings- en elektronische managementtechnologieën integreren, ontworpen om de veiligheid en het gebruiksgemak te verbeteren.
Een tweede model zal zich in plaats daarvan richten op stedelijke mobiliteit. Hoewel de R 1300 GS is ontworpen als een veelzijdige toermachine, zal dit nieuwe model een compacter uiterlijk en eenvoudiger rijgedrag hebben, ideaal voor stadsverkeer. Hij zal genieten van dezelfde elegante lijnen die typerend zijn voor het BMW-design, maar met een bijzondere nadruk op wendbaarheid en functionaliteit, waardoor hij perfect is voor dagelijks woon-werkverkeer.
Ten slotte plant BMW ook een sportmodel dat liefhebbers van snelheid en pure prestaties zal bekoren. Dit model zal worden uitgerust met een nog krachtigere motor dan de R 1300 GS, maar met een lichtere en aerodynamischere structuur, geoptimaliseerd voor het circuit. De designlijnen zullen agressief en futuristisch zijn, klaar om de aandacht te trekken, niet alleen vanwege zijn prestaties, maar ook vanwege zijn onderscheidende uiterlijk.
Over het geheel genomen zullen deze nieuwe modellen niet alleen het toch al indrukwekkende aanbod van BMW uitbreiden, maar ook motorliefhebbers steeds meer toegewijde en gespecialiseerde keuzes bieden.Of je nu een avonturier, een stadsforens of een aspirant-snelheidskampioen bent, deze nieuwe fietsen zullen ongetwijfeld een geweldige optie zijn om te overwegen. Met deze toevoegingen handhaaft BMW niet alleen de lat van uitmuntendheid op het gebied van motorfietsen, maar legt deze deze nog verder hoger, wat eens te meer aantoont waarom het een marktleider is.